Na Pedagogické fakultě UK zabili dvě mouchy jednou ranou ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Pražská pedagogická fakulta před časem provedla anketu v celé své akademické obci, tedy i studenty. Šlo o to zjistit, jak nejlépe naplnit obsah nových akreditací, jež začnou platit akademického roku. Jedna z klíčových otázek zněla, zdali se v rámci studia učitelství plně modelu nestrukturovaného pětiletého magisterského studia. Na vedení fakulty, v jejímž čele RADKA WILDOVÁ, pak bylo, aby co nejlépe rozhodlo. * Co stálo v pozadí vašeho rozhodování? Jak na základě názoru většiny studentů, tak podle výsledků hlasování v kolegiu děkana i v skupině, která se danou problematikou zabývala, byl výsledek takový, že jsme se rozhodli d strukturovaném modelu studia, vyjma studia pro první stupeň základní školy, které bylo int žádné zásadní restrukturalizaci tedy nedochází. * Jaké důvody vás k tomuto rozhodnutí vedly? Studenti označili strukturované studium za model, který je pro ně daleko více otevřený než způsob, a to jak pro jejich další vzdělávací příležitosti (studium na jiné domácí fakultě zahraničí), tak i kvůli řešení různých osobních situací. * Takže se učitelé podřídili svým klientům, protože zpočátku to vypadalo tak, že vaši peda uvítali návrat k nestrukturovanému studiu... Takto bych to přímo neřekla, protože naši učitelé během této otevřené debaty zvážili také na jejichž základě se nakonec většina z nich přiklonila k zachování stávajícího modelu. Ve totiž hrají i ekonomické důvody. Pokud by naše fakulta byla jedinou pedagogickou fakultou budoucí učitele, respektive vůbec fakultou mající nestrukturované studium učitelství, mohl zájemci o toto studium by mohli začít upřednostňovat ostatní fakulty připravující učitele. dostali do velice komplikovaných organizačních problémů. * Na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové ale nedělené studium i pro druhý stupeň opět mají. Ano, jde ale jen o několik studijních programů. Navíc každá pedagogická fakulta musí vychá na dané univerzitě. U nás, na Univerzitě Karlově, jsme při přípravě učitelů velmi otevření spolupráci. A protože nad veškerou pochybnost víme, že žádná z těchto dalších fakult připr učitele od modelu strukturovaného studia ustupovat nehodlá, nebylo by možné, abychom ve sp fakultami své studijní programy nadále otevírali. * A proč by to nebylo možné? Jde čistě jen o technický problém? Vždyť co by bránilo další mezi vašimi fakultami, byť by v jednom případě šlo o nedělené studium a v těch dalších pak strukturované? Diplom přece vaši studenti dostávají jen od vás. Brání tomu nejen organizační důvody, ale i legislativa. Není možné, aby jeden integrovaný by posluchač studoval u nás, zároveň kombinoval se strukturovaným oborem třeba na Přírodov UK. Konkrétně jde například o kombinaci dějepisu, který se přednáší na naší fakultě, kde b hypoteticky integrovaný, a zeměpisu na Přírodovědecké fakultě, kde by zůstal strukturovaný se tak musel řídit i dvěma zkušebními řády. Ty se ale naopak snažíme v rámci univerzity in řečeno, nemohli bychom provázat své akreditované programy s fakultou, jež je má postavené organizačním, ale i časovém základě. A protože naše studium je v takovémto případě akredit dvouoborové, student, který by skončil nejdříve jen s jedním oborem, by vlastně byl nekval pokud jde o zvolený příklad, my absolventovi uznáváme pedagogickou-psychologickou část a o kolegové z přírodovědy, byt jde o našeho studenta, mu zase uznávají obor zeměpis. Jediným mohlo být jen to, že by se muselo jednat o zcela samostatné obory. To by ale bylo pro stud náročné a nepraktické. * Přesto od mnoha akademických pracovníků z řady pedagogických fakult stále slýchám, že so strukturovaného studia je pro učitelství nevyhovující a že bylo chybou, když se vám nepoda stejné podmínky strukturace jako mají lékaři a právníci. Proč se tedy nesemknete a nevyvin odpovídající tlak, aby vám tento pro vás optimální prostor zajistil? Kdyby ministerstvo školství nařídilo všem, aby učitelská příprava byla nestrukturovaná, sk tak, že na většině pedagogických fakult by došlo ke značnému úbytku studentů a tyto fakult ekonomicky zcela destabilizovány. (I když v našem případě by k tomu zřejmě nedošlo, protož magisterském studiu máme průměrně trojnásobek zájemců, než představuje naše kapacita.) * Nicméně vím, že i když vaše fakulta zůstává u strukturovaného modelu, k nějakým podstatn změnám přesto dojít má. Nový model jsme vytvořili tak, že učitelská příprava, tedy i její profesní složka (pedagog a odborná praxe) bude integrována už i do bakalářských studijních programů. To znamená, že příprava se ze stávajících dvou let navazujícího magisterského studia částečně přesunula i let studia bakalářského. Stejně jako u integrovaného studia by tedy mělo jít o postupný pr budoucího učitele. Také některé oborové didaktiky jsme cíleně zařadili už do bakalářského řečeno, jsme tak vlastně do značné míry zabili dvě mouchy jednou ranou. * Ovšem z logiky věci plyne, že se tak muselo stát na úkor jiných předmětů v bakalářském s nich to postihlo? Kromě analýzy organizace studia jsme při přípravě budoucí akreditace velmi důkladně vyhodn co budoucí učitel opravdu potřebuje. Výsledkem je, že univerzitní základ jsme do značné mí do takzvaných doporučených volitelných předmětů. Tento základ, jako průprava ve filozofick historický přehled nebo IT dovednosti může student získat i na jiných fakultách. Dále jsme předmětech upravili proporce mezi počty hodin a kredity. A naopak v navazujícím magistersk zase oborovou složku posílili. * Jak se tyto změny dotkly odborných praxí? Praxe jsme rozšířili tak, že budou řízené a stupňované, to znamená už od prvního ročníku b studia. V navazujícím magisterském studiu pak praxe i nadále zůstávají stejně dominantní, nyní. Devadesát procent hodin těchto praxí budou praxe řízené s reflektivními semináři. Ve procentech si budou moci studenti vybrat, zda je absolvují také v řízené formě, nebo v ind důraz, a to už od bakalářského stupně je kladen také na to, aby posluchač měl kontakt s rů Cíleně. To znamená, aby to nebyla jen náhoda, když student navštíví tu nebo onu školu. * Nevím, kolik absolventů bakalářských studijních programů z jiných fakult u vás pokračuje magisterském studiu, ale pokud se podstatná část učitelských kompetencí přesune do bakalář kompatibilita narušena? V našem magisterském studiu máme více než čtvrtinu posluchačů, kteří přicházejí z jiných f dispozici jim budou různé individuální možnosti, včetně vyrovnávacích kurzů, takže cesta b ostatních fakult do našich magisterských studijních programů zůstane i nadále otevřena. * A neobáváte se, že se tato dobře míněná snaha obrátí nakonec proti vám? Když zůstaneme u úsloví, tak jste se přizpůsobili v duchu toho, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Ale se dlouhodobě snaží o to pojímat bakalářský stupeň jako dostatečnou kvalifikaci pro výuku, V Praze to jde! Ne, toho se neobáváme. Novou akreditaci jsme totiž připravovali i s vědomím tohoto možného náš budoucí bakalář bude sice mít více profesních kompetencí, ale půjde jen o základy. Abs programu proto ani nadále nebude kompetentní řídit vyučovací proces. A zvlášt ne v rámci p kariérního systému. Nicméně riziko nevhodného politického rozhodnutí, na něž upozorňujete, Ovšem snažili jsme se ho minimalizovat. Lépe už to udělat neumíme. * A kdybyste měli více peněz, dokázali byste připravit ještě kvalitnější studijní programy To jistě! I tento nový model bude dražší než stávající, ale stále ještě na hraně toho, co našich současných ekonomických podmínkách dovolit. Kdybychom však měli finančních prostřed bychom například didaktiku učit po patnácti studentech, což by bylo optimální. Nyní? Zcela * Otázkou je, jestli váš nový model může nějak přispět i k tomu, aby více absolventů učite škol. Pokud jde o naši fakultu, velká část (zhruba sedmdesát procent) našich magistrů jde rovnou ale jinde: Kde jsou za dva roky? Pryč! A proč odcházejí? V drtivé většině případů z finanč * No a nebylo by tedy tentokrát na místě, abyste se jako pedagogické fakulty, byť jinak js konkurenty, spojily a vyvinuly na stát tlak za účelem zlepšení vašich finančních podmínek? O to se snažíme neustále: V Asociaci děkanů pedagogických fakult máme vnitřní pracovní sku tím zabývá. Lobujeme v parlamentu. Já jsem v týmu poradců ministryně školství. A několikrá i jednali. Paní ministryně slíbila, že ve střednědobém výhledu bude pro nás finance navíc obranu ministerstva musím ale říci, že poslední tři roky alespoň dostáváme extra peníze pr přípravu ze zvláštního fondu, a to podle počtu posluchačů ve studijních programech učitels jsou určeny ke kompenzaci zvýšených nákladů na zavádění například alternativních způsobů v odborné praxe. To se podařilo hlavně díky snaze Jindřicha Fryče, který v té době byl 1. ná školství. Každý rok ale musíme podat novou žádost a napsat další projekt. Systémové řešení chybí.