„Myšlení médií." Pozvánka na konferenci.ISEK (Institut pro studium elektronické kultury) Fakulty humanitních studií UK ve spolupráci s IKKM (International Research Institute for Cultural Technologies and Media Philosophy), Bauhaus-Universität ( Konference navazuje na cyklus přednášek k filosofii médií uskutečněný v roce 2007 na Goethe-Institutu v Praze. Setkání německých a českých vědců v roce 2009 se zaměří na pojem média, obraz jako médium a jejich vztah. Těžištěm filosofie médií je jednak filosofie nebo metafyzika mediality, která zařazuje pojem média do filosofické diskuse o zprostředkování, subjektu a objektu, skutečnosti a možnosti, myšlení a bytí a staví ho do kontextu pojmů jako jsou dispositiv, jazyková hra, struktura nebo systém. Jednak se filosofie médií věnuje reflexi konkrétních médií, přičemž k nim hledá jiný přístup než mediální, filmové nebo literární věda: od východisek filosofie fotografie, filmu a televize až k analýze jednotlivých děl a námětů v kontextu dějin médií a kulturních technik. Jedním z aktuálně nejdiskutovanějších průsečíků metafyziky a mediální praxe je obraz. Obraznost a „technické“ obrazy jsou předmětem filosofických úvah i každodenního života. Technické obrazy - tak je charakterizuje Vilém Flusser - znamenají pojmy, vytvářejí prostor pro novou formu pojmového myšlení, „imaginaci druhého stupně“. Je dalším krokem reflexe písma a obrazu medialita myšlení, „chápání“ a „představování“? Komplexní technologie jsou nejen předmětem ale i médiem reflexe, ‚technika myšlení’ otázkou nejen filosofie médií, ale i teorie kulturních technik a vědy. Filosofie médií se snaží technické obrazy nejen popisovat, ale také v obrazech a s obrazy myslet. Účastníci: Wolfgang Beilenhoff Profesor filmové vědy na univerzitě v Bochum, NSR. Od roku 2002 vedoucí výzkumného projektu “Medialität und Körper: Das Gesicht im Film” (Medialita a tělo: tvář ve filmu) v rámci meziuniverzitního výzkumného centra “Medien und kulturelle Kommunikation” (Média a kulturní komunikace, univerzity Aachen, Bochum, Bonn a Köln. 2008/2009 je fellow IKKM. Jiří Bystřický Vedoucí ISEK (Institutu pro studium elektronické kultury) na Katedře elektronické kultury a sémiotiky, FHS UK. Autor publikací k problematice mediality, estetiky a postmoderny, mimo jiné Elektronická kultura a medialita, K filosofii médií, Normy, zprostředkování a estetický význam, Virtuální a reálné. Lorenz Engell Ředitel Internationales Kolleg für Kulturtechnikforschung und Medienphilosophie (Mezinárodního kolégia pro výzkum kulturních technik a filosofie médií), profesor filosofie médií na Bauhaus univerzitě ve Výmaru, spoluzakladatel Bauhaus Film-Institut. Těžištěm jeho výzkumu je filosofie filmu, dějiný médií a sémiotika ve vztahu k filmu a televizi. Jochen Hörisch Profesor germanistiky a analýzy médií na univerzitě v Mannheim. V letech 2006 - 2008 stipendium nadace VW “Pro Geisteswissenschaften / Opus magnum”. Ve své vědecké činnosti se zaměřuje na vztah médií a literatury, k jeho publikacím patří: Bedeutsamkeit - Über den Zusammenhang von Sinn, Zeit und Medien /Významnost - o souvislosti smyslu, času a médií/ (2009); Das Wissen der Literatur /Vědění literatury/(2007); Gott, Geld, Medien /Bůh, peníze a média/ (2004). Miroslav Marcelli Vedoucí Katedry elektronické kultury a sémiotiky, profesor filosofie na Univerzitě Komenského v Bratislavě. Šéfredaktor časopisu Anthropos. Ve svém výzkumu se zaměřuje na francouzskou filosofii 20. století, sémiotiku, městský prostor z filosofického hlediska. Publikace např. Filozofi v meste (2008), príklad Barthes (2001), Za zrkadlom moderny (1991). Dieter Mersch Ředitel Institut für Künste und Medien (Institut pro umění a média), univerzita Potsdam. Těžištěm jeho výzkumu je filosofie médií, filosofie jazyka, estetika a filosofie umění. K jeho publikacím patří Logik des Bildlichen - Zur Kritik der ikonischen Vernunft /Logika obrazného - kritika ikonického rozumu/ (2009), Kunst und Wissenschaft /Umění a věda/ (2007), Die Medien der Künste /Média umění/ (2003). Erich Hörl Profesor pro mediální techniku a filosofii médií na Institutu pro mediální vědu na Ruhrské univerzitě, Bochum. Těžištěm jeho vědeckého zájmu jsou: filozofie a historie simulace, technologické podmínky filosofie, teorie strojů nebo kulturní a vědecká historie kybernetiky. K jeho publikacím patří: Die heiligen Kanäle. Über die archaische Illusion der Kommunikation/Svaté kanály. O archaické iluzi komunikace (2005), Die Transformation des Humanen. Beiträge zur Kulturgeschichte der Kybernetik (2008). Kontakt: Kateřina Krtilová: Katerina.Krtilova@uni-weimar.de ISEK (Institut pro studium elektronické kultury) je výzkumným centrem při Katedře elektronické kultury a sémiotiky se zaměřením na filosofii médií a teorie elektronické kultury na rozhraní filosofie, sociologie a politologie.
Cílem Institutu je podpora a začlenění vlastního výzkumu do mezinárodního kontextu prostřednictvím spolupráce s centry i jednotlivými vědci zejm. v Německu, mimo jiné s IKKM, Mezinárodním kolegiem pro výzkum kulturních technik a filosofii médií na univerzitě Bauhaus ve Výmaru. Dalším úkolem je rozvoj studijního programu Elektronická kultura a sémiotika - publikace studijních materiálů včetně překladů cizojazyčných textů, nabídka informací o současných výzkumných projektech, nových publikacích a přednáškách i realizace vlastních konferencí a workshopů na FHS UK. |
|