V deseti na univerzitě. Akademici přednáškami lákají děti na vysokou Do velké auly Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy zavítali ve středu odpoledne výrazně mladší studenti než obvykle. Většině nebylo více než patnáct let a ti nejmladší sotva oslavili desáté narozeniny. Vysokoškolští pedagogové se je přednáškami v rámci projektu Labyrint vědění snaží již nyní „navnadit“ na univerzitní studium.
Chudokrevnost, rostoucí únava, bolesti končetin, krvácení. Tyto příznaky často přivedou rodiče do ordinací dětských lékařů. Výsledný verdikt může být zarmucující: leukemie neboli laicky rakovina krve. Konkrétně v motolské nemocnici se s touto diagnózou ročně léčí zhruba stovka dětí. Do budoucna by jim velkou naději mohl dát nový přístroj, který detailně rozpozná rakovinové buňky. Najdou absolventi humanitních oborů pracovní uplatnění? Děkanka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Mirjam Friedová je optimistická a o své studenty se nebojí. Více starostí jí působí finanční krize, která fakultu nedávno zasáhla. Významné vědecké pracovníky vyznamená dnes a zítra předseda AV ČR profesor Jiří Drahoš prestižními medailemi Akademie věd ČR. Bude mezi nimi i odborník Právnické fakulty UK. Průměrný měsíční příjem absolventa vysoké školy v prvních pěti letech jeho kariéry je zhruba 31 200 korun. Zároveň však platí, že na částku přes třicet tisíc se ve skutečnosti dostane jenom třetina z nich. A nejvyššího průměru nedosáhli ekonomové nebo právníci, jak by někdo mohl čekat, ale matematici, přesněji řečeno absolventi Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Tyto poznatky vyplynuly ze šetření Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK. Lepší pochopení dějů, jež vedou ke vzniku obávaného Downova syndromu. Takový význam má studie českých a slovenských vědců z Akademie věd ČR, kteří otiskli důležitou práci v časopise Nature Communications z rodiny prestižních titulů Nature. Vědci z Univerzity Karlovy prokázali existenci takzvaných emotivních neuronů v hlubokých strukturách lidského mozku. Je to důkaz těsného vztahu subjektivního světa emocí a fyzického světa neuronů.
|
|