• Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Navigator

Aktuality

28. června 2024

Internacionalizace: nástroj podpory úspěšnosti nejen zahraničních studentů

Mezinárodní konferenci věnovanou problematice internacionalizace univerzit uspořádal Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy na zámku v Poděbradech. „Téma internacionalizace považuji za extrémně důležité, protože internacionalizace přináší novou kvalitu do českých vysokých škol i proto má ÚJOP UK velkou budoucnost,“ uvedla Milena Králíčková, rektorka Univerzity Karlovy.


Konferenci organizovanou v rámci oslav 50. výročí existence ústavu jako součásti Univerzity Karlovy zahájila 18. června jeho ředitelka Dana Hůlková Nývltová. ÚJOP se od svého založení aktivně podílí na internacionalizačních aktivitách Univerzity Karlovy, protože jeho úkolem bylo od počátku připravovat zahraniční studenty na studium. Dnes je portfolio aktivit mnohem širší, avšak příprava zahraničních studentů stále zůstává jednou z hlavních činností.



Internacionalizace není jen módní slovo, je to závazek, závazek k excelenci, rozmanitosti a inkluzivitě. Jde o vytvoření živé komunity, kde znalosti překračují hranice a kde studenti a zaměstnanci mají možnost působit na globální scéně,” prohlásila Dana Hůlková Nývltová během úvodního slova. Jak uvedla současným cílem ÚJOP UK je vybavit studenty a zaměstnance potřebnými jazykovými dovednostmi a kulturními kompetencemi, které jim umožní uspět v globalizované společnosti.


Téma internacionalizace i zahraniční řečníci Dr. Eion Jordan, ředitel Mezinárodního vzdělávacího institutu, nejstarší skotské univerzity v St Andrews nebo Lucie Weissová ze švédské Univerzity v Halmstadu, přilákalo do Poděbrad více jak 150 hostů, mezi kterými nechyběli prorektoři, proděkani, členové akademické obce veřejných univerzit, ale i zástupci ministerstva školství, zahraničních věcí, vnitra nebo Domu zahraniční spolupráce.



Na univerzitě Karlově pouze asi 16 % studentů vyjíždí do zahraničí a pokud chceme praktikovat internacionalizaci, tak musíme svět přinést k nim. To znamená, aby měli zahraniční spolužáky, zahraniční učitele, zahraniční prostředí,“ řekla prorektorka Eva Voldřichová Beránková, která na konferenci představila novou strategii internacionalizace Univerzity Karlovy, v níž nastínila ambiciózní cíle a inovativní přístupy k začlenění globálního rozměru do výuky, výzkumu a zapojení komunity. Prorektorka současně uvedla, že ÚJOP má před sebou naprosto skvělou budoucnost: „jeho služby budeme potřebovat čím dál více, protože postupně narůstá počet zahraničních studentů, fakulty se poměrně nadšeně zapojují do procesu internacionalizace, zvyšuje se počet anglickojazyčných kurzů a počet akreditací anglicky učených programů, takže budeme do budoucna potřebovat přípravu zahraničních studentů v mnohem větší míře než dnes.“


Velký zájem publika vyvolal příspěvek Dr. Eoina Jordana, který se zaměřil na největší problémy, kterým zahraniční studenti v novém prostředí čelí – kulturnímu šoku a nedorozumění v důsledku pobytu v jiné kultuře. Jako jejich další handicapy oproti lokálním studentům uvedl také chybějící sociální vazby a budování komunity nebo podpůrné sítě. Podle Jordana je jedním z možných řešení absolvování přípravných programů, kde jsou zahraniční studenti sdruženi a společně zažívají přechod do nové kultury stejným způsobem. „Ujistěte se, že studenti mají jasné informace o tom, jaké mají být výsledky studia v jejich modulech a jaké jsou požadavky na jejich další postup. Důležité je také jim na začátku studia poskytnout příležitosti k interakci s personálem, ostatními zahraničními studenty a v ideálním případě i s domácími studenty,“ doporučil Jordan.



Koordinátorka internacionalizace Univerzity v Halmstadu ve Švédsku Lucie Weissová vystoupila s příspěvkem nazvaným Internacionalizace doma, ve kterém se zabývala problematikou, jak můžeme využít internacionalizaci jako nástroj na podporu úspěchu studentů. Důležitou roli hrají podle Weissové přípravné programy, protože jak uvedla, nemůžeme klást odpovědnost pouze na akademiky. Musíme ale najít způsoby, jak podpořit studenty, aby se sžili s akademickým prostředím. Jedním ze důležitých postupů podle Weissové je práce studentů ve skupinách, která je naučí spolupracovat s osobami z různých vzdělanostních a kulturních jazykových prostředí. „Když později míříte na trh práce, také si většinou nemůžete vybírat své kolegy, tedy tato metoda spolu s prezentacemi ve třídě připraví do života,“ zdůraznila Weissová význam práce ve skupinách.




Panelová diskuse šesti odborníků poskytla různé pohledy a sdílení osvědčených postupů v oblasti internacionalizace. Jeden z mnoha odpoledních workshopů, které nabízela konference, byl věnován růstu univerzit v české republice prostřednictvím mezinárodních studentů. Vedla jej Preeti Samuel Rajendran z Oddělení cizojazyčných studijních programů Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Věnovala se internacionalizaci z celosvětového hlediska, přičemž se soustředila nejen na prezentaci osvědčených postupů, ale zahrnula i geopolitické změny a jejich vliv na dnešní internacionalizaci českých univerzit.


Účastníci konference odcházeli po dni plném inspirativních přednášek a workshopů s novými nápady, jak podpořit internacionalizaci na svých institucích. „Internacionalizace znamená spoustu práce, když jsem slyšela všechny příklady dobré praxe, tak pro mne je nejdůležitější output konference, že se nemáme internacionalizace bát,“ shrnula své dojmy z konference prorektorka Eva Voldřichová Beránková.


Chcete studovat na české vysoké škole zcela zdarma?

Potřebujete k tomu jen dvě věci – naučit se česky a připravit se na přijímací zkoušky

S obojím Vám pomůžeme v našich přípravných programech ÚJOP

Přihlaste se včas!



HTML galerie Zonerama
HTML galerie 1



Sdílet na: