• Facebook
    • Twitter
    • RSS
    • Navigator

    Aktuality

    8. února 2023

    Česky za jeden a půl měsíce

    Přejete si, aby vás v čekárně pojilo s ostatními pacienty i něco jiného, než mlčenlivé čekání? Rozbilo se vám auto a nevíte, jak se objednat do servisu, protože máte zábrany komunikovat v češtině? Pomůžeme vám se rozmluvit i zvládnout písemnou komunikaci. Stačí si udělat čas po dobu šesti týdnů.


    Nevěříte? Tak si přečtěte, co nám poslala Anna Počtarenková, která se češtinu učila prezenčně na Šestitýdenních kurzech pro cizince v centru Prahy ve Voršilské ulici. „Již po měsíci kurzu jsem mohla telefonicky (!) objednat maminku k doktorce, všechno jí na konzultaci vysvětlit a také domluvit opravu auta v servisu. Byl to zázrak!“


    Recept na pokrok ve studiu češtiny je jednoduchý: v kurzu využíváme učebnici Lídy Holé Česky krok za krokem, která rozvíjí komunikační dovednosti na základě každodenních komunikačních situací. Kromě toho, že zohledňuje praktické potřeby studentů češtiny umožňuje vyučujícím variabilní přístup k výuce. V hodinách se tak studenti naučí, jak pozvat kamarády na návštěvu nebo jak se naopak na návštěvě chovat.


    Foto: Anna Počtarenková


    Osvojit si češtinu ovšem znamená stále hledat nové možnosti vyjadřování, zkoušet přesnost používaných obratů i objevovat zvučnost jazyka a nové obzory, které otevírá vyšší stupeň jazykové vybavenosti. Ideální pro výuku jsou proto cvičení, které lektorky připravují na interaktivních tabulích. Studenti si například u hraní pexesa propojují vizuální znaky se slovy, zapojují se do soutěží v týmech a komunikují mezi sebou česky.  „Hodně jsme si diskutovali o zajímavých tématech, měli jsme mnoho interaktivních her, zpívali jsme písničky a sledovali videa,“ popisuje způsob výuky Anna. Interaktivní přístup vyučujících ovšem nekončí u tabule, chodí třeba se studenty ověřovat probranou slovní zásobu a výslovnost do kavárny. Probranou slovní zásobu i fonetiku si studenti vyzkouší při objednávání kávy nebo placení kartou naostro a ztrácí zábrany a získávají jistotu při komunikaci.


    Lektorka Kateřina Švehlová například studentům doporučuje české filmy, na které se mají podívat, protože jim osvětlí reálie. Vánoční zvyklosti dokumentují Pelíšky, ale i dílo Miloše Formana se hodí pro rozšiřování povědomí. Velkou výhodou vysokoškolsky vzdělaných pedagogů Univerzity Karlovy je poskytovaná metodická podpora.


    „Ačkoli se šest týdnů zdá jako krátká doba,“ vysvětluje Kateřina: „je pro nás velkým zadostiučiněním viditelný pokrok studentů. Mám radost, když se mi třeba ukrajinské maminky chlubí, že zvládly napsat omluvenku dětem do školy v češtině.“ Snaha zapojit se do společnosti a komunikovat v češtině spojuje všechny účastníky kurzů i proto pravidelně využívají možnost samostudia v prostorách výukového centra. Lektoři studenty pravidelně testují a poskytují zpětnou vazbu, aby mohli sledovat svůj pokrok. „Děkuji paní Olze Kirchen, koordinátorce jazykových programů, za výbornou organizaci a jasnou komunikaci. Všechno fungovalo jako hodinky. Je mi 46, ale znovu jsem cítila, jak úžasné je studovat. Děkuji za výuku a inspiraci, ÚJOP,“ zakončila svoji pochvalu našemu týmu Anna Počtarenková.


    Text: Petra Köppl


    PŘIHLASTE SE TAKÉ NA ŠESTITÝDENNÍ KURZ!


    Recenze na kurzy češtiny ÚJOP


    Anna Počtarenková


    Měla jsem štěstí, že jsem se učila v intenzivním kurzu ÚJOP.


    Abychom se do tohoto kurzu dostala, musila jsem již prokázat elementární umění češtiny


    (možna A1, nevím). Byl tam online gramatický test a ústní pohovor. Už na pohovoru jsem pochopila, že ÚJOP jsou opravdoví profesionálové.


    Kurzy trvaly téměř dva měsíce. Ve skupině bylo asi 15 studentek z Ukrajiny — různého věku, z různých měst a s různým vzděláním. Studovali jsme 5 akademických hodin každý pracovní den, a to umožňovalo do jazykového prostředí.


    Nejen jsme si cvičili gramatiku a četli o životě Evy, Petra a paní Hanušové v učebnice Lídy Holé „Česky krok za krokem“ (ta učebnice je taky dobrá). Hodně jsme si diskutovali o zajímavých tématech, měli jsme mnoho interaktivních her, zpívali jsme písničky a sledovali videa.


    Bylo pro mě velmi důležité překonat svůj strach z mluvení. Již po měsíci kurzu jsem mohla telefonicky (!) objednat maminku k doktorce, všechno vysvětlit jí na konzultaci a také domluvit opravu auta v servisu. Byl to zázrak!


    Měli jsme dvě učitelky, které dokonale se doplňovali. Paní Ivana Chochrunová je zkušená metodička. Paní Kateřina Svehlová dokazuje podat takové ilustrace z živého jazyka, že i těžká gramatika se stává „brnkačkou“.


    Obě učitelky jsou profesionální, zodpovědné, talentované a mají skvělý smysl pro humor. Díky nim to nebyly jen kurzy češtiny, ale i program kulturní adaptace a vlastně i psychická podpora. A když je ve vaší rodné zemi válka, potřebujete podporu. Chtěla bych poděkovat učitelkám za trpělivost, protože jsem ukrajinská filoložka a proto o přestávkách jsem mučila je lingvistickými otázkami.


    Děkuji paní Olze Kirchen, koordinátorce jazykových programů, za výbornou organizaci a jasnou komunikaci. Všechno fungovalo jako hodinky.


    Je mi 46, ale znovu jsem cítila, jak úžasné je studovat. Možná jednou vstoupím na Karlovu univerzitu, proč ne? Děkuji za výuky a inspiraci, ÚJOP! (A omlouvám se za chyby, v češtině jsem začátečnice))


    S pozdravem,


    Anička Kočičí (Anna Počtarenková)

    Sdílet na: