O projektu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Cooperatio je nový program základní institucionální podpory vědy a výzkumu na Univerzitě K Klíčovým dokumentem je opatření rektora č. 18/2021 [ URL "https://cuni.cz/UK-11143.html"] Cooperatio. Hlavním cílem programu je kromě zajištění kvality a rozvoje vědních oborů také zmírnění fr vědních oborů v rámci UK. Cooperatio bude nástrojem pro podporu komunikace, koordinace a s všech fakult a vysokoškolských ústavů UK, na nichž je určitý obor rozvíjen. Díky oborovému zajištěna kompatibilita s vnitřním hodnocením tvůrčí činnosti UK. Z dlouhodobějšího hledis i lepší provázání vědních oblastí se studijními programy. Dalšími důležitými aspekty Coope nesoutěžní charakter (vlastní i programům Progres) a inkluzivní princip znamenající, do pr zapojeni všichni akademičtí a vědečtí pracovníci a studenti doktorského studia UK Program Cooperatio bude uskutečňován v pětiletých cyklech, s prvním cyklem v období roků 2 Kontaktní e-mailová adresa: cooperatio@ruk.cuni.cz [ URL "mailto:cooperatio@ruk.cuni.cz"] Vědní oblast Psychological Sciences [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2426- version1-15_soc_psychological_sciences.pdf"] koordinuje doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, "https://is.cuni.cz/webapps/whois2/osoba/1426627988208956/?lang=cs"] Podrobný popis projektu Psychological Sciences ke stažení zde [ URL "PEDFCPS-12-version1- cooperatio_psychological_science_programme_final_vr.pdf"] Další aktivity nalezete zde [ URL "https://cuni.cz/UK-11165.html"] Členové rady vědní oblasti programu Cooperatio Koordinátor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. Zástupce koordinátora: Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. doc. PhDr. Smetáčková Irena Ph.D. PhDr. Špačková Klára Ph.D. Mgr. Lea Takács, Ph.D. Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D. doc. PhDr., Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. Mgr. Klára Bártová, Ph.D. doc. Mgr. Jan Havlíček, Ph.D. Medailonky členů rady doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. Je absolventkou psychologie na FF UK a speciální pedagogiky na PedF UK, habilitovala v ped psychologii. Působí na katedře psychologie PedF UK, od r. 2010 jako proděkanka PedF (pro s akreditace a kvalitu vzdělávací činnosti), je koordinátorkou Akademické poradny při PedF U Rady pro vnitřní hodnocení UK, členkou Vědecké rady PedF UK, předsedkyní oborové rady Peda psychologie na PedF UK. Působila jako Senior researcher v projektu Enhancing Literacy Deve European Languages (7. RP, Marie Curie Action), byla hlavní řešitelkou projektů GAČR a TAČ dalších výzkumných projektů. Zabývá se gramotnostními obtížemi (specifické poruchy učení, dyslexie, psaní a písemná produkce aj.), psychodiagnostikou (nové diagnostické nástroje), psychologií a inkluzivním vzděláváním. Je členkou redakčních rad odborných časopisů (Gramo pregramotnost a vzdělávání, Psychologie pro praxi, Pedagogika), předsedkyní České společno spolupracuje v mezinárodních sítích (ELDEL, SILE/ISEL, ELINET). Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. Je experimentální a kognitivní psycholog. Zabývá se výzkumem vizuální pozornosti, vnímání svém výzkumu se zabývá také využitím přístrojových metod (eye-tracking) a diagnostikou. Ja a statistik se podílí na výzkumu i v klinických a pedagogických aplikacích a spolupracuje pracovišti v ČR (LFHK UK, MFF UK, 3.LF UK a další). Pravidelně publikuje v zahraničních ča index 15). Má zkušenosti ze zahraničního studia (USA, 2002) i výzkumu (Finsko, 2010). Spol zahraničními odborníky na konkrétních vědeckých problémech i na větších metodologických pr zkušenosti s řešením grantových projektů (od roku 2006 5x řešitelem/spoluřešitelem projekt jejich hodnocením (2019-21 člen panelu, od 2021 místopředseda). doc. PhDr. et Mgr. Irena Smetáčková, Ph.D. Vystudovala psychologii a pedagogiku na Pedagogické fakultě UK a sociologii na Filosofické roce 2015 prošla habilitační řízením v pedagogické psychologii. Působila jako psycholožka psychologické poradně, učitelka na střední škole a analytička v CERMATu. Od roku 2019 vedo psychologie Pedagogické fakulty UK. Výzkumně se věnuje zejména následujícím tématům: zátěž a její zvládání; vývoj genderové identity; motivační a metakognitivní faktory v procesu uč ve vzdělávání. Vede či vedla sedm projektů podpořených v programech GAČR, TAČR, OPVV, Hori na dalších projektech se podílela jako spoluřešitelka. Je členkou Vědecké rady Pedagogické Vědecké rady Fakulty sociálních studií MU. Je členkou redakčních rad časopisů: Pedagogická Scholae a Gender a výzkum. Je členkou Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů a Praco rovným příležitostem žen a mužů na MŠMT. Publikuje v českých i zahraničních časopisech. Je PhDr. Klára Špačková, Ph.D. Vystudovala psychologii se speciální pedagogikou na Pedagogické fakultě UK a v roce 2011 z doktorské studium v programu pedagogické psychologie. Od roku 2012 přednáší na Katedře psy v Akademické poradně Pedagogické fakulty UK. Ve své výzkumné i publikační činnosti se věnu rozvoje a diagnostiky čtenářské gramotnosti, specifických poruch učení a osvojování cizího Zapojena byla do sedmi výzkumných projektů gramotnostních dovedností podpořených v program GAUK a OP VVV. Spolupracuje se zahraničními odborníky (SILE, ELINET), účastnila se také me výzkumů např. Enhancing Literacy Develpoment in European Languages (7. RP, Marie Currie). společnosti Dyslexie a výkonnou redaktorkou časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzděláván Mgr. Lea Takács, Ph.D. Zaměřuje se na psychologii zdraví a biologicky orientovanou vývojovou psychologii. Zabývá perinatálních rizik pro neuropsychický vývoj dětí a věnuje se rovněž výzkumu dopadu perina faktorů na psychické zdraví matek a jejich rodičovské kompetence. Pravidelně publikuje v m časopisech s IF. Má zkušenosti s řešením grantových projektů (od roku 2017 byla 3x řešitel v projektech GA ČR a 1x v projektu TA ČR). V ak. roce 2019-2020 působila jako stipendistka komise na Columbia University, New York, Irving Medical Center (Perinatal Pathways Lab). P zahraničních projektech (např. projekt ECHO-NICHD-FGS v USA) a spolupracuje na výzkumech s pracovišti (Columbia University, University of Central Lancashire, University of Groningen State University, University of Liverpool, Bowdoin College). V letech 2015-2018 byla členk IS1405. Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě UK, kde v r. 2012 zí titul v oboru pedagogická psychologie. Téměř 12 let pracuje v praxi jako psycholog a speci v současné době působí rovněž v Poradenském centru Hybernská při FF UK, kde se věnuje před se speciálními potřebami. Od roku 2013 působí na katedře pedagogiky FF UK, kde přednáší ps disciplíny, poradenství a speciální pedagogiku. V rámci vědecko-výzkumné činnosti se věnov sociálních stereotypů (členka týmu projektu GAČR), vzdělanostních nerovností a životních d Věnuje se rovněž aplikovanému výzkumu, především vývoji diagnostických metod (nástroj Pare Questionnaire_School Readiness). Je členkou týmu za UK v rámci mezinárodního projektu SoMo Nejnověji se zabývá výzkumem dopadů pandemie Covid-19 na rodiny a děti v oblasti vzděláván Výhody a nevýhody domácího vzdělávání: co nám říká česká zkušenost?). doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. Podílel se jako řešitel nebo člen týmu na řadě projektů GAČR, TAČR, NAKI a slovenských age Participoval na mezinárodním projektu European Social Survey (ESS). Je autorem a spoluauto odborných článků v časopisech, včetně indexovaných ve WOS a Scopus, a kapitol v kolektivní Zabývá se výzkumem emoční inteligence zejména v souvislosti se zvládáním zátěže, studiem i vztahů v různých kontextech, otázkami metodologie výzkumu v sociálních vědách. Působí jako a člen komisí habilitačních a doktorských řízení, posuzuje návrhy projektů grantových agen časopisech. Je externím členem Oborové rady Psychologického ústavu FF MU v Brně. Je členem časopisů Človek a spoločnosť a Psychológia a patopsychológia dieťaťa. doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D. Je vedoucí Katedry psychologie a věd o životě FHS UK. Zabývá se evoluční, sociální a srovn psychologií, její výzkum zasahuje ale také do vývojové psychologie a psychologie osobnosti věnuje především neverbální a verbální komunikaci v partnerském vztahu, sociální percepci, sociálního chování a sociální komunikace a kognici papoušků šedých. Patří mezi nejcitovaně v oblasti psychologie (H-index 12). Má zkušenosti s řešením několika grantových projektů G oblasti partnerských vztahů a ontogeneze sociálního chování, a s?řadou projektů postavenýc spolupráci. Vede Laboratoř výzkumu kognice ptáků při FHS UK. Působí také v Národním ústavu doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě UK. V roce 2018 byla docentkou v?oboru pedagogické psychologie. Působí na Katedře psychologie a věd o životě na Praze, Je proděkankou pro vědu a výzkum FHS UK. Dlouhodobě spolupracuje s?Katedrou psychol UK. Zabývá se výzkumem pregramotnostních dovedností, počáteční gramotnosti a jazykových sc dětí předškolního, raně školního a školního věku. Má rozsáhlé zkušenosti v?oblasti výzkumu pro rozvoj počáteční gramotnosti, diagnostiky jazykových a gramotnostních dovedností, inte oblasti počáteční gramotnosti. Ve výzkumu se věnuje také otázkám kulturní a sociální podmí kognitivních funkcí, zejména pak fenoménu tzv. zprostředkovaného učení a dynamické diagnos funkcí. V?minulosti získala pro vlastní výzkum a výzkumné aktivity podporu z?Evropských do (7.RP Marie Curie Training network, projekt ELDEL, Erasmus+, COST) i národních grantových TAČR). V posledních letech se systematicky orientuje na využití výsledků vlastního výzkumu pedagogicko-psychologického poradenství. Mgr. Klára Bártová, Ph.D. Je vyučující na Katedře psychologie a věd o životě a vedoucí Společenskovědního modulu na na evoluční psychologii a sexuologii s přesahem do psychologie sociální a vývojové. Výzkum především partnerským vztahům se zaměřením na preference a výběr partnera, romantikou žárl další aspekty, které ovlivňují fungování a stabilitu partnerského vztahu. Dále se zajímá o sexuality s důrazem na problematiku sexuální orientace a poruch sexuálních preferencí. Je a spoluautorkou řady odborných zahraničních i českých článků (H-index 6). Má rovněž zkušen vedením grantových projektů (GAČR, GAUK). Ve svých výzkumech úzce spolupracuje s výzkumník především pak s katedrou experimentální psychologie na univerzitě v Sao Paulo (Brazílie). vědecký pracovník v Národním ústavu duševního zdraví. doc. Mgr. Jan Havlíček, Ph.D. Pracuje jako docent na oddělení etologie, katedry zoologie PřF UK, a zároveň jako seniorní pracovník v Národním ústavu duševního zdraví. V současnosti je hlavním řešitelem univerzit centra „Příroda a kultura: Historické, kulturní a biologické koncepce lidské přirozenosti” se zabývá etologií člověka, a především evolučními aspekty sociálního vnímání. Jeho výzkum studuje, jakým způsobem tělesný pach, tváře a hlasy ovlivňují utváření prvního dojmu, a to kontextu výběru partnera a fyzické kompetice. Dále se zabývá formováním partnerských vztah biologické a kulturní evoluce. Vystudoval biologii (Bc.), antropologii (Mgr.) a filozofii věd (Ph.D.) na PřF UK a v roce 2010 byl jmenován docentem v oboru antropologie. Účastnil s dlouhodobých terénních výzkumů (např. Kamerun, Namibie, Papua-Nová Guinea). Publikoval víc odborných textů (H-index = 28), včetně článků v prestižních odborných časopisech jako jsou Science, Philosophical Transactions of the Royal Society B a Proceedings of the Royal Soci spoluautorem několika knih (Antropologie smyslů, Lidský obličej, Mozek a jeho člověk, mysl původu kultury).